Rămâi prost! Cum vrea VW să-și curețe imaginea prin publicitate

Cu doar câteva luni în urmă grupul VW era în mijlocul unui scandal imens deoarece pur și simplu și-a mințit clienții în legătură cu emisiile de dioxid de carbon pe care mașinilor lor noi, cu tehnologii așa numite ecologice, le „scuipau” prin țevile de eșapament. Până la urmă au fost găsiți țapi ispășitori câțiva ingineri care au acționat abil la nivelul întregului grup și au introdus, fără știrea conducerii, bineînțeles, un sistem care să „prostească” testele de poluare.

Schema a ținut ani de zile, fără ca nici un responsabil din board-ul grupului să știe ceva. Erau momente frumoase pentru VW, mașina poporului „dăruită” nemților de Hitler cucerea lumea, fiind unul dintre liderii de piață la nivel global. Odată cu scandalul, grupul părea că se scutură din temelii, dar, foarte repede și-a revenit, a măturat mizeria sub preș, a tăcut mâlc pentru ca lumea să uite despre modul în care și-a tratat clienții, iar acum a ieșit din nou la rampă ca un mielușel nevinovat care și-a lins rănile după o luptă pe viață și pe moarte cu un lup fioros. Mielușelul a ieșit învingător și zburdă din nou vesel și cu o conștiință ușoară pe pajiștea întinsă a pieței auto. Noua reclamă demonstrează exact acest lucru. Uite-te cu atenție. Dacă nu-ți vine să crezi ceea ce îți apare în fața ochilor, dă „Replay” până te convingi că „viața bate filmul”.

Dacă nu ai „rămas prost” după ce ai văzut ce VW este cel mai bun prieten al omului, după ce cu doar aproximativ șase luni în urmă se remarca în istoria capitalismului cu cel mai mare act de, hai să-i spunem „minciună” corporatistă deliberată. Acum grupul vine cu un mesaj de încredere să astupe gaura aparent adâncă pe care minciuna i-a săpat-o în față.

Hai să spunem că o „minciunică” poate fi trecută cu vederea, dar poluarea afectează vieți. Cercetătorii americani de la MIT și Harvard nu au întârziat să facă niște studii științifice prin care demonstrează că datorită emisiilor măsluite ale mașinilor VW, în SUA vor muri 59 de oameni.

În atitudinea sa, grupul păstrează o răceală germană caracteristică, nu se prea avântă în declarații oficiale, și nici în acțiuni concrete. După ce anunțau restructurări masive, anchete interne și consecințe grave suferite de cei responsabili, precum și rechemări în service, acțiunile au rămas, în mare măsură la nivel declarativ. Grupul vrea să-și spele imaginea prin cea mai accesibilă cale: publicitatea și comunicarea de brand. Cel mai „frumos” este că vor reuși să se reabiliteze în fața cumpărătorului care nu va renunța la mașinile grupului în favoarea altor branduri mai „curate”.

De ce? Simplu! În momentul cumpărării unei mașini noi, emisiile sunt printre ultimele lucruri de care este interesat cumpărătorul. Chiar dacă VW ar fi trecut emisiile reale în cărțile tehnice, masa cumpărătorilor nu s-ar fi împiedicat de acest detaliu în luarea unei decizii de cumpărare favorabile uneia din mărcile grupului. Adevărul este că un cumpărător se simte bine într-o mașină VW, are încredere în brand chiar dacă beneficiază de o garanție de doar doi ani pentru o mașină nouă, în timp ce alte mărci oferă cinci ani.

Până la urmă, cumpărătorul uită că a fost mințit și se lasă convins că trebuie să aibă încredere în mărcile care-i defilează prin față. Cu această ocazie s-a creat un precedent periculos. Putem să ne așteptăm la reclame care ne vor sfătui „pentru o viață sănătoasă fumați un pachet de țigări pe zi”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *